tiistai 30. huhtikuuta 2013

Hauskaa vappua!

30.4.2013

Tänään Ohkolan koululla liikkui kummallisen näköistä väkeä, kun koko koulun väki, oppilaat ja opettajat, olivat pukeutuneet naamiaisasuihin.

Tässä kolmannen luokan tytöt:

 
Ja tässä koulun opettajat ja avustajat:
 
 


Päivä eteni periaatteessa lukujärjestyksen mukaisesti, mutta tunnit eivät kuitenkaan olleet ihan tavanomaisia. Minun luokassani me katsoimme valkokankaalta musiikkivideoita. Koulumme osallistuu Suomen edustajana eTwinning-projektiin Schoolovision2013 ja monista maista on jo ladattu video projektin nettisivulle. Kannattaa käydä katsomassa!

Sain sunnuntaina valmiiksi meidän videomme, joka on tehty Jussi Rasinkankaan ja Pauli Ylitalon lauluun "Jos lapset päättää vois".

Schoolovision 2013 Finland from Sari Auramo on Vimeo.

Jännittävää nähdä, miten meidän käy äänestyksessä, joka tapahtuu kaikissa osallistuvissa kouluissa ympäri Eurooppaa. Olipa sijoitus sitten mikä oli, on tämä koko projekti ollut mielenkiintoinen ja antoisa. Ensi vuonna uudelleen!

Hauskaa vappua kaikille!

sunnuntai 28. huhtikuuta 2013

Sumdog - lisää matematiikkaa!

On tullut tehtyä paljon työhön liittyviä juttuja tässä viikonloppuna. No, lomaan on enää viisi viikkoa! Sitten voi levätä!

Editoin loppuun eTwinning-projekti Schoolovision2013 -kilpailuun lähetettävän Ohkolan koulun musiikkivideon. Hikistä työtä, tuo viimeistelyeditointi. Ääniraita on yhtenäinen, mutta video on koottu erinäisistä leikkeistä ja kun siinä sitten yrittää saada laulajien suunliikkeet osumaan yhteen laulun kanssa, menee rauhalliseltakin ihmiseltä välillä hermot. Tein sitä ihan vaan MovieMakerillä, jossa ei tosiaankaan ole mitään erityisiä ominaisuuksia. Nyt juuri lataan videota Vimeoon. Saan sieltä kohta  upotuskoodin, jolla saan siirrettyä videon projektin sivuille Bloggeriin. Sama ympäristö, jossa tämäkin blogini on!

Kirjoitin muutama päivä sitten kertolaskun harjoitteluun sopivista sivuista. Ystäväni kommentoi ja kehoitti kokeilemaan Sumdog'ia. Sitä teen juuri nyt. Rekisteröidyin, lisäsin kouluni ja sen jälkeen kirjoitin Exceliin taulukon, jossa on oppilaitteni etunimi, sukunimi, luokka ("Sarin"), käyttäjänimi ja salasana. Avasin sen jälkeen tuon taulukon Sumdog'issa ja lisäsin heidät sinne. Tuolla tavalla opettaja voi itse valita käyttäjätunnukset ja salasanat oppilailleen.

Nyt ihmettelen sitten miten sivut oikein toimivat. Vaikuttaa kiinnostavalta ja monipuoliselta. Pelasin juuri itse sellaista peliä, jossa olin avaruusaluksessa ja oikeat vastaukset auttoivat tuhoamaan vihollisaluksia. Siinä oli yksinkertaisia yhteenlaskuja, murtolukukuvioita, helppoja kertotauluja, pyöristämistä jne. Helppoa englannikieltä vähän.

Kirjoitan lisää, kunhan pääsen syvemmälle!

torstai 25. huhtikuuta 2013

DragonBox - Matematiikkaa!

25.4.2013

Tänään olivat koulujenväliset maastojuoksukilpailut ja niistä johtuen noin puolet joka luokan oppilaista oli poissa oppitunneilta. Eipä siinä sitten edetty kirjoissa muidenkaan kanssa. Minulla oli oman luokkani puolikkaan lisäksi melkein koko päivän ajan muutama kuudesluokkalainen.

Kuudesluokkalaiset harjoittelivat ihan Word'in peruskäyttöä kirjoittaessaan kahden A4:sen esittelyjä eri juhlapyhistä ja vastaavista. Keksin taannoin, että käytävän vitriinissä voisi olla kansio, josta on aina auki sen merkkipäivän tiedot, joka on lähinnä. Kun se on ohi, käännetään esiin seuraava aukeama.

Kolmosten päästessä koneelle he halusivat päästä taas Lastenkirkon sivuille. No, sinne vaan!

Ennätin siinä sitten tarkistaa sähköpostini. Minua pyydettiin muutama päivä sitten testaamaan uutta matematiikan peliä DragonBox. Ihan uusi versio on DragonBox2, joka on tarkoitettu yli 12-vuotiaille. Tuo aiempi versio on yli 8-vuotiaille. Vai olikohan se peräti yli 5-vuotiaille?

Pelissä oppii algebraa ihan huomaamatta. Kolmoset tulivat notkumaan selkäni taakse, kun vasta opettelin. He tajusivat heti, että aarrearkku ("oikeassa" matikassa x) pitää saada jäämään yksin toiselle puolelle. Olen pelaillut täällä kotonakin vielä nyt illalla tuota kakkosversiota ja perheellä on hauskaa.

Jos kiinnostaa testikäyttö, lähetä tähän osoitteeseen viesti. Pelin tekijät valitsevat manuaalisesti testaajat, mutta sitä ei kannata jännittää. Minua nimenomaan pyydettiin jakamaan linkkiä. Saan oppilaidenkin käyttöön omat tunnukset lähipäivinä.


DragonBox Algebra 5+

tiistai 23. huhtikuuta 2013

Kertolaskua

23.4.2013

Harva oppilas suorastaan nauttii kertotaulujen opiskelusta. Tajusin, etten ole panostanut tarpeeksi kertotaulujen kunnolliseen hallintaan näiden kolmasluokkalaisten kanssa, kun  huomasin monen kurkkivan kertotaulujen vastauksia kirjan takaa. Muistin kuulleeni jo viime vuonna kertotauluja harjoittavasta pelistä netissä, mutta en heti muistanut mikä se on. Pistin Twitteriinkin kyselyn, mutta tällä kertaa en ole vieläkään nyt illalla saanut vastausta uteluuni "Mikä se on se tietokonepeli, jossa harjoitellaan kertolaskuja ja se peikkomainen hahmo seikkailee linnassa?" Kumma, noin selvä ohje, eikä kukaan tiedä! ;-) Yleensä Twitterissä saa vastauksen tvt-aiheiseen ongelmaan kuin ongelmaan tosi nopeasti.

No, löysin itsekin Timez Attact -pelin, kun vietin välitunnin koneella hakusanoja "game" ja "multiplication" pyöritellen. Kyseinen peli pitää kuitenkin asentaa koneelle (helpdesk'iin yhteys!), joten siitä ei ollut nyt apua.

Sitten silmiin tuli avaruuspeli  Multiplication Space Race,  jossa pitää ohjata kohti kertolaskun oikeaa vastausta. Juuri nappijuttu poikavaltaiselle kolmannelle luokalle!




Pelissä yksi aloittaa pelin, johon mahtuu mukaan yhteensä neljä pelaajaa. Oppilaat huutelivat siinä sitten toisilleen, että mikä on salasana tuohon sun peliin. Tällä kertaa salasanan sai ja pitikin sanoa ääneen muille. Oli jännempää pelata, kun samassa pelissä oli omia luokkakavereita. Peliä voi pelata myös yleisessä pelissä, jolloin vastustajana on joko tietokone tai kuka vain maailmassa.


Oppilailla oli muuten riemu korkealla, kun nuori harjoittelijamme voitti minut mallipelissä. Jotain hän selitti elinikäisen pelaamisen vaikutuksesta reaktiokykyyn...

Kun oppilaat olivat aikansa pelanneet avaruuspeliä, huomasivat he sen alla linkkejä muihin kertolaskupeleihin. He kokeilivat monia:


 

 


 



 



 
 

Eipä tarvinnut kehoittaa ketään harjoittelemaan kertotauluja! Toivottavasti pelaavat näitä kotonakin! Lapsi oppii valtavan hyvin pelin avulla!


maanantai 22. huhtikuuta 2013

MollaABC, Lastenkirkko ja Liikuntaseikkailu!

Maanantai 22.4.2013


Uusi kouluviikko alkoi taas! Enää kuusi viikkoa kesälomaan!

Kuudesluokkalaisten kanssa olemme edellä tälle tunnille suunniteltua kirjan kappaletta, joten annoin heidän mennä Lastenkirkon sivuille. Kovasti he siellä viihtyvät, eivätkä pelkästään vaella huoneesta toiseen etsimässä muita, vaan oikeasti pysähtyvät tutkimaan juttuja. Yritin siinä samalla kirjoitella Wordillä kysymyksiä ja tehtäviä, joita oppilaan pitäisi kyseisillä sivuilla tehdä. Mutta eteen tuli totaalinen runsaudenpula! Siellä on niin paljon materiaalia, ettei sitä yhdellä istumalla saa ohjeistettua!

Olin ITK2013-päivillä  tutustunut monen muun asian lisäksi myös MollaABC -ohjelmaan. Siinä harjoitellaan tekstauskirjainten ja numeroiden muotoja piirtämällä niitä hiirellä (tai sormella, jos on kosketusnäyttö). Sehän on periaatteessa tarkoitettu eskari-ikäisille tai ekaluokkalaisille, mutta niinpä vain tekivät nämä kolmasluokkalaisenikin näitä harjoituksia!



 
 
Ei tämä pidemmän päälle varmaankaan näin isoja oppilaita kiinnostaisi, mutta koska tarkistin samalla matematiikan kirjoja, pääsin kehoittamaan muutamia oppilaita harjoittelemaan vaikkapa numeroa 9, joka tuppaa jäämään ylänurkasta auki. Otan tämän ohjelman ehdottomasti käyttöön vielä tämän vuoden ykkösillä. Heidän oma opettajansakin kiinnostui kovasti.
 
Ensi lukuvuonna meillä on paitsi uuden ykköset,  myös uusi eskariluokka koululla. Paljon siis oppilaita käyttämään MollaABC:tä!
 
Kolmosten kanssa saimme tehtyä kaikki tälle päivälle suunnitellut englannin ja matematiikan tehtävät kirjoista hurjan nopeasti. Keräsin viimeisen tunnin alussa Liikuntaseikkailun pisteet taas Excel-taulukkoon, joka laskee ne heti yhteen. Tajusin siinä sitten, että oppilaat eivät ole yhtään päässeet käymään seikkailun nettisivuilla oppilastunnuksilla, joten sinne sitten! Valitsimme yhdessä seuraavan kaupungin ja kaksi bonuskaupunkiakin. Oli hienoa huomata, miten pari oppilasta kiinnostui kovasti Kiovan ( ja mikähän se toinen kaupunki oli?) valtavista patsaista. He lähtivät etsimään lisää tietoa asiasta.
 
 

 


Animaatioprojekti saanee jatkoa keskiviikkona. Atk-tuki asensi Audacityt viimein tänä iltapäivänä. Huomenna on kuitenkin päivä täynnä kaikenlaista muuta. Mitähän sitä muuten keksisi äitienpäivän kunniaksi?

torstai 18. huhtikuuta 2013

KuumaTVT

En malta olla mainostamatta KuumaTVT:tä, eli Kuuma-kuntien suurta tietotekniikkahanketta.

Strategia julkaistiin juuri kuvana:


Kuuma-kuntien opettajille tarkoitetut koulutukset löytyvät Täydennyskoulutustarjottimelta.

Kuuma-kuntiinhan kuuluvat Mäntsälä, Järvenpää, Pornainen, Sipoo, Vihti, Kerava, Tuusula, Kirkkonummi, Hyvinkää ja Nurmijärvi.

Jos satut olemaan Facebookissa, siellä on KuumaTVT:n ryhmä.

Ja löydymme me myös Twitteristä!




Animaatioelokuvan tekoa alkaen 16.4.2013


16.4.2013

Sain ITK-päiviltä idean tehdä kolmosten kanssa animaatioelokuvia. Päädyin paperihahmo-elokuvaan, johon kolmoset äänittävät englanninkielisen dialogin. He aloittivat keskustelun keksimisellä. Luulin heidän avaavan englanninkirjansa ja poimivan sieltä jotain yksinkertaista, mutta mitä vielä! Suurin osa kysyi koko ajan, miten jokin tietty lause sanotaan, tyyliin "meidän pitäisi olla jo uimarannalla!" Wau!




Seuraavaksi piti piirtää ne paperinuket, joita animaatiossa liikutellaan. Tytöt tekivät, kuinkas muutenkaan, söpöjä tyttöhahmoja, pojat taas keskittyivät melko sotaisiin hahmoihin ja yksi ryhmä teki liikkuvia ranskanperunoita yms.

 

   
 



Annoin ohjeeksi, että hahmojen pitäisi olla noin 10-15 cm korkeita. Yksi ryhmä teki tosi pieniä, sillä he halusivat käyttää animaation taustana yhden pojan valmiiksi piirtämää A4-kokoista piirustusta.

Ryhmissä (yhdessä ryhmässä oli 2-3 oppilasta) alettiin samalla tehdä taustoja. A2-kokoinen paperi oli ihan hyvän kokoinen, A3 toimii myös.


17.4.2013

Seuraavana päivänä jatkoimme samoja valmistelutöitä. Käytin kumpanakin päivänä noin yhden oppitunnin tähän.

Animaatioelokuvassahan liitetään peräkkäin ns. still-kuvia, eli ikäänkuin digikuvia. Animaatioelokuvan voisi tehdä vaikka ihan MovieMaker -ohjelmalla tai vastaavalla. Minä päädyin kuitenkin käyttämään MonkeyJam-nimistä sovellusta. Pyysin jo alkuviikosta atk-tukea asentamaan sen etänä luokan koneille. Keskiviikkona jätin koneet päälle ja torstai-aamuna ohjelmat olivat koneilla. Pyysin ohjelman jokaiselle koneelle, sillä vaikka itse kuvaus tehdään vain yhdellä tietokoneella, johon on kytketty kamera kiinni, voivat oppilaat kuitenkin avata verkkoasemaan tallennetut raakatiedostonsa ja liittää niihin ääniä millä tahansa koneella, jossa kyseinen ohjelma on.



18.4.2013

Olin harjoitellut vielä MonkeyJam -ohjelman käyttöä kotona ja tajunnut, että se ei äänitä ollenkaan ääntä. Tiedostoihin on helppoa tuoda .mp3 tai .wav -muotoisia äänitiedostoja, mutta ne on siis joko ladattava jostain tai äänitettävä erikseen. Tätä varten pyysin atk-tuelta Audacity-ohjelmat koneille. Ohjelma on ollut aiemmin koulumme koneilla, mutta on koneiden vaihdon yhteydessä jäänyt asentamatta uudelleen. Tosi hyvä ohjelma äänittämiseen! Ja ilmainen, kun myös MonkeyJam.

Ensimmäisillä ryhmillä oli kaikki valmiina ja aloitimme kuvausjärjestelyt. Olin teipannut maalarinteipillä (todellista hightech- asennusta)taipuvan web-kameran vanhaan kameranjalkaan. Hassun näköistä, iso jalka ja pienenpieni kamera. Tausta asetettiin kameran eteen niin, ettei kuvassa näkynyt ollenkaan ymäpäristöä. Tämä onnistui kameratelineen jalkoja pidentämällä tai lyhentämällä. Oleellista on saada kamera pysymään paikallaan koko ajan. Kamera oli usb-kaapelilla kiinni tietokoneessa.

Usb Cable by Petr Kratochvil">

MonkeyJam -ohjelmassa näkyy tietokoneen näytöllä ohjelman kameranäytössä koko ajan se, mitä kamera kuvaa. Sen avulla on helppoa asettaa tausta ja hahmot oikeille paikoilleen.



Itse kuvaus sujuu helposti tietokoneen enter-näppäintä painamalla. On helppoa valita, kuinka monta framea (vähän niinkuin sykäystä) yhdellä klikkauksella tallentuu. Jos vain yksi, menee valmis filmi eteenpäin valtavaa nopeutta. Me valitsimme määräksi 10, jolloin filmi etenee mukavan verkkaisesti.

            

Näytin ensin jokaiselle ryhmälle mitä pitää tehdä, mutta sen jälkeen lapset jäivät tallentamaan animaationsa itse. Muu luokka keskittyi joko valmistelemaan oman elokuvansa rekvisiittaa, teki matikan rästitehtäviä tai teki muuta rästityötä. Työrauha pysyi ihan kiitettävästi, vaikka vähän jouduin viimeisellä tunnilla muistuttamaan asiasta. Animaatioita tallennettiin kaikkiaan kolmella oppitunnilla, mutta kaksi kuvausta jäi vielä huomiselle.


Jotkut muuten tekivät hahmoja, jotka ovat samannäköisiä koko ajan. Toiset tytöt tekivät kaksi versiota kummastakin hahmosta, vaatteissa olevan ja uimapukuun pukeutuneen. Toisilla tytöillä taas oli valtava määrä irtoraajoja, joita he sitten liikuttivat kuvauksen aikana.

19.4.2013

Aamulla tehtiin taas suunnitelma päivälle. Kaksi ryhmää valmisteli vielä animaatioelokuvansa hahmoja ja taustaa. Muut menivät koneille Lastenkirkon sivuille.

 
 
 
Lastenkirkon sivuille kirjaudutaan, kuten olen kirjoittanut jo aiemmin. Kenenkään huoltajat eivät kieltäneet sitä. Nyt kaikki loputkin pääsivät seikkailemaan sivuille.
 
 
 
 
Animointi edistyi myös. Audacity-äänitysohjelmia ei oltu vieläkään asennettu koneille, joten keskustelujen tallentaminen jäi ensi viikkoon. Se, että MonkeyJam -ohjelma ei tallenna ääntä tekee animaatioiden kuvaamisesta tuntien aikana huomattavasti helpompaa. Muiden ei tarvitse olla hiljaa!
 
 
Valkokankaalta on helppo nähdä se, mitä kamera kuvaa ja asetella hahmoja sen mukaisesti.

 
Toinen siirtää hahmoja, toinen oppilas naputtelee Enter-näppäintä.
 

keskiviikko 17. huhtikuuta 2013

Papunet 17.4.2013

Kakkosluokkalaiset viettivät oppitunnin tietokoneilla. He istuivat koneilla pareittain, sillä oppilaiden käytössä on vain 9 konetta tässä luokassa. Ensin he kirjautuivat koneille ja klikkasivat sitten työpöydällä Papunet'in pikakuvaketta. Linkki vie suoraan Papunet'in pelisivuille.



Aluksi kaikki tekivät ostoksia Papumarketissa. Kun kumpikin parista oli tehnyt ainakin yhden ostosreissun (tykkäsivät kovasti!), he saivat mennä Papunetissä muillekin sivuille.



Suosittu oli ainakin piirustusohjelma, jossa sai valmiin taustavalokuvan päälle piirtää itse.

tiistai 16. huhtikuuta 2013

Vanhoja blogitekstejäni huhtikuulta 2013 toisesta blogiympäristöstä tänne siirrettynä

6.4.2013

Viikonloppua vietetään aurinkoisissa, mutta vielä melkoisen kylmissä olosuhteissa. Mennyt kouluviikko oli taas monipuolinen, myös tvt:n käytön osalta.Tällaisia juttuja teimme:

Pääsiäislomalla tein Google Driven esitystyökalulla ihan PowerPoint'maisen esityksen kaikista uudessa eTwinning-projektissa mukana olevista maista. Upotin sen sitten projektin sivulle. Hmm... onnistuisikohan se täälläkin? Siis se upottaminen?


 


Katsohan mokomaa, siinä se esitys pyörii! Tuo on siis siellä Googlen Drivessä sellainen "presentation".

Olen muuten kerännyt samaisen eTwinning-projektin kaikki koulujen osoitteet Googlen Spreadsheetille, jonka linkin olen sitten taas jakanut osallistujille.

Tiistaina oppilaat eivät kirjoittaneetkaan vihkoihinsa tarinaa pääsiäislomasta, vaan jokainen kertoi kokemuksiaan luokan blogin sivulla. Se ei valitettavasti ole avoin kaikille teille lukijoille, mutta esimerkkinä kuitenkin, sillä minulla on hyviä kokemuksia Kidblogin käytöstä.

Kaikki oppilaat lukivat sitten toistensa kokemuksista ja kommentoivat niitä. Opettelimme muuten viime viikolla tagien lisäämistä kirjoituksiin. Hyvin osasivat nyt jo itsekin.

Torstaina ekaluokkalaiset viettivät tunnin Papunet'in sivuilla. Papumarket oli erityisen suosittu. Ensin sällit keräsivät ostoskorit täyteen karkkia, mutta hoksasivat pian, että pitää lukea kauppalistaa. Listan tuotteet sai näkyviin myös kuvana, jos lukutaito tökki.

Pistän yleensä aina koteihin Wilman kautta linkin niille sivuille, joilla olemme koululaisten kanssa olleet. Moni kertoo sitten seuraavina päivinä käyneensä nilllä myös kotikoneilla. Niin kävi nytkin. Seuraavan päivän välituntivalvonnan aikana moni ykkönen kävi kertomassa mitä oli "ostanut" ja mitä ostokset olivat "maksaneet".

Perjantaina kolmoset värittivät eTwinning-projektissa tarvittavia lippuja puuväreillä.

Heijastin malliksi Euroopan lippuja valkokankaalle:



Moni meni myös itse koneelta katsomaan oikeita värejä.



Hienoja tuli. Jaottelimme niitä värien mukaan ryhmiin:



Perjantaina huomasin myös, että slovenialaiset kumppanimme olivat tehneet eTwinning-projektiimme Garden full of spring flowers pelin Euroopan pääkaupungeista.

Ihmettelin hieman, miten nuoret alakoululaiset olivat osanneet tehdä pelin nettiin. No, tutkin asiaa ja löysin netistä heidän käyttämänsä sivuston Classtools.net, jolla voi minuuteissa tehdä yksinkertaisia pelejä.



Ei rekisteröitymistä, ei maksa mitään.Täytyy vain keksiä vähintään 10 "kysymystä" ja syöttää myös vastaukset. Ne erotellaan *-merkillä, esimerkiksi näin: cat*kissa tai 14+15*29 tai Mikä on Ruotsin pääkaupunki?*Tukholma. Kun kysymykset on syötetty ja hyväksytty, aukeaa uusi nettisivu. Sen osoitteen voi sitten laittaa muistiin tai talteen vaikka luokan nettisivulle.Oppilaat voivat pelata toistensa tekemiä pelejä. Tässä ohjelmassa voi valita aina neljästä peliversiosta automaattisesti tai tietojen syöttämisvaiheessa voi valita vain jonkun. Minä tein pelin pääsiäisajan tapahtumista, enkä halunnut, että siinä oikeita vastauksia ammutaan tykinkuulilla. Valitsin siis siihen sellaisen muistipeliversion.





Ja tämä pelisivusta on siis oikeasti laillinen, ylänurkassa komeilee oheinen merkki! Creative Commons!

Kolmasluokkalaiset sitten tosiaan tekivät perjantai-iltapäivänä viimeisellä tunnilla monta peliä. Neloset pelasivat niitä seuraavan tunnin lopussa ja saivat läksyksi miettiä seuraavaksi viikoksi vähintään 10 hyvää kysymystä kukin. Saavat sitten tehdä omia pelejään!

Juuri ennen kotiinlähtöä katsoimme Skypen kautta, kun ranskalaiset ystävämme lauloivat kitaristin säestyksellä säveltämänsä ja sanoittamansa laulun. Aika makea juttu, me taputimme tahtia tuhansien kilometrien päässä! Ja mahtavat abloodit tietysti päälle!


8.4.2013

No jopas, juuri äsken Twitterissä sain kovasti kiitosta tämän blogin pitämisestä. Olen muuten sairaslomalla, koska minulla ei ole ääntä. Täällä netissä voi tosin olla hyvinkin "äänekäs" tässäkin tilanteessa!

Kirjoittelen tässä nyt muutamista tilanteista, jotka ovat tapahtuneet jo joskus aiemmin, mutta en ole niistä ennen maininnut täällä:

Taannoin alettiin opiskella Suomen maisema-alueita. Mentiin sitten Google Maps'iin katsomaan. Jo vain jäi asioita mieleen! Päästin muuten ekaluokkalaisetkin tutkailemaan kotiseutuaan samoilla sivuilla. Uskomattoman hyvin osasivat liikkua kotikylällä.



Ennen hiihtolomaa (olenkohan jo kertonut tästä?) oppilaat pelasivat Pictionarya dokumenttikameran avulla. Jännittävää ja hauskaa!



Meillä ei ole mitään älykkäitä valkotauluja koulussa, mutta näilläkin välineillä pääsee pitkälle! Dokumenttikamera ja dataprojektori muuten tulivat luokkaani vasta viime syksynä! Olen todella tyytyväinen!

Vanhoja blogitekstejäni maaliskuulta 2012 tänne siirrettyinä

8.3.2013

Tänään neloset harjoittelivat tiedonhakua Internetistä. Annoin heille listat kysymyksiä tyyliin "Mille maalle Pääsiäissaaret kuuluvat?". Hienosti löysivät vastauksia.

Mitähän muuta viime aikoina on tehty? No, "pictionarya" on pelattu dokumenttikameralla, ennen hiihtolomaa jo.

Kuutoset ovat jatkaneet PowerPointejaan uskonto-aiheiseen eTwinning-projektiin.

Opetin muuten lähikoulujen opettajia editoimaan elokuvia Windowsin Movie Live -työkalulla. Alun epäily vaihtui suureen innostukseen, kun he parettain rakensivat valmiiksi kuvatuista elokuvaleikkeistä pientä filmiä. Hauskaa! Toivottavasti mahdollisimman moni uskaltautuu kokeilemaan myös oppilaiden kanssa.

22.3.2013

Kolmasluokkalaiset tekevät koneilla Sanomapron sivuilla Pisara-kirjasarjaan liittyviä tehtäviä. Meillä on koululla käytössä (harmittavan kestäviä ;-)) vanhoja kirjoja, joihin ei välttämättä liity kovin kummoisia nettitehtäviä. Maksettuja lisenssejä ei ole. Mutta muutamiin kirjan kappaleisiin löytyy hyviä tehtäviä nytkin. Sähköstä puhuttiin edellisellä tunnilla. Vekarat tekivät ensin kodin sähkölaitteisiin littyvät tehtävät, mutta käyvät läpi nyt muitakin lukuvuoden aikana opiskeltuja kappaleita. Hyvää kertausta!

Lopputunnista kolmoset saivat luvan mennä Oppi ja Ilo -sivustolle. Siellä on valittavissa (siitä astiakaapista pääsee sisään) kymmeniä erilaisia oppimispelejä.

Nyt oppilaat ovat välitunnilla. Heti heidän palattuaan sisälle aloitamme tämän viikon Skype-puhelun ranskalaisten koululaisten kanssa. Tänään keskustelun aiheena on "Can you?"

Vanha blogitekstini syyskuulta 2012

3.9.2012

Onpas aikaa hurahtanut! Syyslukukausi on käynnistynyt ja nytkin tätä kirjoittaessani kiittelen tietotekniikkaa. Ääneni on häviämässä ja musiikkituntia pitäisi pitää. Kolmasluokkalaiset ovat tosi tyytyväisinä tietokoneella New Yorkin Filharmonikkojen Kidzone -sivuilla. Moni säveltää, joku pelaa peliä, jossa kerätään nuotteja. Ja minä saan istua hiljaa lepuuttamassa ääntäni!

Vanhoja blogikirjoituksiani maaliskuulta 2013 tänne siirrettyinä

2.3.2012

Näytin kuutosille aamulla, miten Skype toimii soittamalla jo varhain paikalla olleelle Pedanetin Mikko Rantalaiselle. Kiitos, Mikko, demonstraatiosta! Ensi viikolla pitäisi alkaa monta kertaa viikossa tapahtuva Skype-puhelu Tanskaan. Toivottavasti kaikki toimii ja onnistuu!

Iltapäivällä kakkoset kirjoittivat riimirunoja Word-ohjelmalla. Oppilasjoukko on kirjavaa, osa teki hienoja, pitkiä runoja ja osasi valita runoon tyyliin sopivan fontinkin. Osalla runoilu liikkui perjantain viimeisellä tunnilla "batman sanoi pusi pusi..." -tyyppisessä tekstissä, mutta tuleepa näppäimistö ja koneen hyötykäyttö tutuksi noinkin. Tulostin jokaisesta valmistuneesta runosta kopion koululle ja oppilaat saivat koristella ne puuväreillä. Halukkaat saivat myös oman tulosteen kotiin vietäväksi.

4.3.2012

Tänään selvisi sähköpostittelun myötä, että Skype-puhelut Tanskaan aloitetaan 12.3. Puhelu otetaan ma,ti,ke ja to, joten koulumme viides- ja kuudesluokkalaiset ennättävät puhua monta kertaa kevään aikana!

5.3.2012

Tänään kävin kuutosten kanssa läpi, mitä Mäntsälän kunnan Sipakkeen tietotekniikan taitotasotaulukkko sanoo alakoulujen osalta siitä, mitä kuudennen luokan päättyessä pitäisi osata, mitä harjoitella tai mihin olla tutustunut. Totesimme, että muuten on kaikki ihan hyvin hallussa, mutta skanneria opetellaan vielä käyttämään, tehdään Excelillä vielä joitain kaavioita ja opetellaan numeroinnin ja luettelomerkkien lisääminen Wordissä. Powerpoint on luokalla hallussa, Wordissä perusasiat, Excelillä on tehty lukujärjestyksiä yms., mutta ei varsinaista taulukkolaskentaa. MovieMaker'iä he käyttävät käsittääkseni vielä oman opettajansakin kanssa, täytyy varmistaa. Annoin heidän pelata suosikiksi noussutta Sugar, sugar -peliä hetken tunnin lopussa. Moni oli pelannut kotonakin. Mahtavaa, että tällainen peli saa kuudesluokkalaisen istumaan taso tason jälkeen koneen ääressä, jos vaihtoehtona on joku räiskintäpeli!

Meillä oli viime viikolla ulkoilupäivä. Kuvasin ensimmäistä kertaa tapahtumia iPhonella. Otin sekä valokuvia että videokuvaa. Laatu oli uskomattoman hyvää! Videot taas YouTuben kautta näkyville koulun sivuille, sanasanan taakse. Siellä ovat myös kuvat. iPhone on siis omani, koululla ei sellaista ole.

Viimeiset kakkoset kirjoittivat runonsa Wordillä iltapäivällä. Teksti siis tietokoneella, koristelu puuväreillä. Ripustin valmiit näkyville ja niitä sitten luettiin innolla. Osa oppilaista siis kirjoitti käsin vihkoon tarinaa kellosta, joka karkasi, osa oli tietokoneella kirjoittamassa riimiirunoja, yksi poissaollut kävi sanelussa Minna-opella ja pari koristeli sitä tulostettua riimirunoaan. Mukava tunti!

6.3.2012

Päätimme, että kolmasluokkalaisilla on loppukevään aikana yksi viikkotunti korvamerkittynä atk-tunniksi, kun jotenkin puskan takaa tajusimme, että he eivät tänä lukuvuonna ole juurikaan olleet koneilla. Kävin heidänkin kanssaan (kuten kuudesluokkalaisten kanssa eilen) läpi, mitä tämän vuosiluokan päättyessä pitäisi osata. Kyllähän heillä oli jo aika hyvin hallussa asiat, mutta kerrataan ja varmistetaan samalla, että kaikki oikeasti osaavat taitoja.

Tänään aloitimme opettelun/kertaamisen ihan perusteista:

- miten kone ja näyttö käynnistetään

- miten koulun verkkoon kirjaudutaan (ctrl+alt+del jne.)

- miten avataan Word

- iso alkukirjain, välilyönti, piste

(Sanelin kaikille pari lausetta, eli heidän piti osata kirjoittaa isot alkukirjaimet, tehdä sanavälit ja pisteet. Sitten kaikki saivat vapaasti valita fontin ja koon. )

- tiedoston tallentaminen verkkoasemaan (ei siis koneen omalle kovalevylle!)

- koneen ja näytön oikeaoppinen sulkemistapa

- jakkarat pöydän alle, kuulokkeiden johdot pöydälle, näppäintaso pöydän alle

Ensi viikolla opettelemme aikakin lisäämään Word-tiedostoon kuvia.

7.3.2012

Näytin tänään dataprojektorilla netistä kakkosille animaation, jossa opetettiin hätänumeron oikeaa käyttöä. He myös kirjoittivat valkokankaalta vihkoihinsa tärkeitä asioita hätäpuhelun soittamisesta. Muutama piti vaikeana katsoa vuorotellen valkokangasta ja vihkoa. Suurensin tekstin näytöllä zuumaamalla 150 %:ksi. Se auttoi.

Iltapäivällä kolmos-nelosluokan kuvistunnilla käytin taas dataprojektoria näyttäessäni oppilaille kuvia Ohkolan kylän kesäteatterin (Öljymäen kesäteatteri) kuvia. On taas aika piirtää kilpailukuvia Mäntsälän kyläkoulujen kyläkalenteriin. Aiheena on ensi vuoden kalenterissa kylien nähtävyydet. Luokalla on muutama uusi oppilas, joka ei ole edes käynyt kesäteatterissamme. Motivointikuvien näyttäminen oli siis paikallaan. Tunnin päättyessä kohtelias nelosluokkalainen kävi sulkemassa tietokoneen, dokumenttikameran ja projektorin!

9.3.2012

Kuudennen luokan toinen puolikas on nyt koneilla tekemässä samat verkkotehtävät, mitkä heidän luokkatoverinsa tekivät eilen. Varsinkin vähän heikommat englannin opiskelijat hyötyvät silmin nähden tästä, sillä he oppivat sanastoa hienosti pelatessaan pelia, jossa ei muuten pääse eteenpäin.

Viimeisellä tunnilla oli muutama oma kakkoseni koneilla etsimässä kuvamalleja. Aloitimme jo syksyllä taulut, joiden pinta täytetään ketjusilmukkanauhalla. Luokkani on aivan hullaantunut virkkaamaan! Sairaslomani aikana projekti ei edennyt, mutta nyt taas jatkettiin.

12.3.2012

Kuudes luokka aloitti tänään loppukevään jatkuvan eTwinning-projektin, jossa neljänä päivänä viikossa kello 9.30 kaksi suomalaista ja kaksi tanskalaista 11-12 -vuotiasta puhuu noin 20 minuutin Skype-puhelun webbikameran kanssa. Saara ja Veera olivat ensimmäiset rohkeat keskustelijat! Puhelu sujui hyvin, molemmat osapuolet olivat valmistautuneet miettimällä erilaisia kysymyksiä ja vastauksia ja he puhuvat rohkeasti. Tällä kertaa koko muu luokka seurasi puhelua, sillä se näkyi dataprojektorilla kaikille. Tulevilla puhujilla on nyt sitten helpompaa, kun he ovat nähneet käytännössä, mitä tapahtuu.



Iltapäivällä katsoimme kuutosten kanssa taas YouTubestä pari kappaletta musiikin tunnin lopussa. Kirka mm lauloi "Hetki lyö" -lauluaan. Meidän mielestämme videolla soitti koskettimia sijaisenani ollut Seppo!

13.3.2012

Aamulla oli viidesluokkalaisten vuoro aloittaa Skype-puhelut tanskalaisten kanssa. Koko luokka tuli mukaan meidän luokkaamme ja niinpä sekä viitoset että kakkoset seurasivat, kun Saara ja Roni puhuivat. Jännitti varmasti kaikkia! Tanskalaispoikia taisi jännittää vähän liikaakin, sillä homma meni vähän hihittelyksi. Asiaa auttoi, kun minä istuin meidän oppilaiden taakse ja näyin siis kameran kautta myös Tanskaan. Kummasti opettajan kulmien kurtistus tehoaa toisessakin maasta tehtynä!



Kolmas luokka sai toisen tunnin perusopetusta atk:ssa. Ensin he avasivat verkkoasemasta viime viikkoiset Word-dokumenttinsa. Sitten näytin projektorin kanssa miten

- lihavoidaan

- kursivoidaan

- alleviivataan

- muutetaan fontin väriä

- muutetaan tekstin taustan väriä

- keskitetään teksti.

Oppilaat hulluttelivat hetken vanhoissa tiedostoissaan kokeillen näitä. Sitten ne tallennettiin ja opetin, miten luodaan uusi, tyhjä tiedosto. Se "tallennettiin nimellä" heti ja selitin, että sen jälkeen ei tarvitse muuta kuin valita "tallenna" tai klilkata pikakuvaketta. Tehtävänä oli kirjoittaa 2-3 lausetta mitä vain ja muokata sitten em. keinoin sivusta mukavan näköinen ja värinen. Innokkaita olivat!

Ensi viikolla varmaan lisätään kuvia.

14.3.2012

Aamulla kuutosten Skype-puhelu.

19.3.2012

Aamulla pari kuutosta puhui taas Skype-puhelua. Hienosti sujui! Yhden kysymyksen kohdalla he käyttivät Skypen chat-ominaisuutta, kun eivät oikein ymmärtäneet, mitä tanskalaiset tytöt sanoivat. Puhelu kesti 20 minuuttia, joten myös puhujat ennättivät tehdä tunnin aikana muutakin.

Muut kuutoset olivat koko ajan koneilla. Tänään opeteltiin tekemään Excelillä kaavioita. Ensin kirjoitettiin soluihin Pohjoismaiden nimet ja niiden asukasluvut (kirjoitin ne malliksi taululle). Sitten oppilaat pareittain työskennellen kokeilivat erilaisia kaavioita (diagrammeja) ja valitsivat sitten mieleisensä. Työ talletettiin verkkoasemaan.



Tämän jälkeen he kopioivat kaavionsa, avasivat Word'in ja liittivät se sinne. Kaavio siirrettiin hyvään kohtaan ja sen jälkeen kirjoitettiin otsikko ja vähän tekstiä, pitäen mielessä mitä värejä kaaviossa oli. Tämä word-tiedosto talletettiin sitten taas omaan kansioonsa.